2010-10-05

Krämig Potatisgratäng & stuvad purjolök

I helgen bjöd jag våra vänner på en liten buffe
bestående av potatisgratäng, stuvad purjolök,
kyckling och fläskfile, färsk majs, ugnsrostade
grönsaker och tzatziki.

Image and video hosting by TinyPic

Jag gjorde en hemma gjord potatisgratäng med smak
av lök och vitlök som jag blev riktigt nöjd över:

Krämig potatis gratäng
6 potatisar
1 tunnt skivad lök
2 vitlöksklyftor
5 dl grädde
Salt och peppar
2,5dl riven ost, jag använde gouda

Skala och skiva potatis och lök i tunna skivor.
Blanda grädde, ost, salt peppar och pressad vitlök
i en bunke och blanda.

Lägg potatis och lök i en ugnsfast form och rör om.
Häll över ost blandningen och rör ordentligt med en sked.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ca en timme.

Se till att smaka så att potatis och lök blivit ordentligt
mjuka innan du tar ut gratängen.
Om den börjar få för mycket färg på toppen täck över
formen med ugnsfolie och fortsätt grädda till
lök och potatis är mjuka.

Det går utmärkt att göra gratängen i förväg och snabbt
värma upp strax innan den ska serveras.
Häll lite extra grädde på toppen täck med folie och in
i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
Lycka till!

Image and video hosting by TinyPic

Stuvad purjolök
Skölj och skiva en purjolök.
Blanda med 2,5-3dl grädde beroende på hur stor
purjolök du använder. (mellan eller fullfet)
Krydda med salt och peppar efter smak.
Koka på medel värme till purjon mjuknat
och grädden tjocknat något.
Gott som tillbehör till kött, fisk, kassler etc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...