2012-04-24

Dockhus renovering - Lägg ett trägolv av glasspinnar

Idag tänkte jag visa hur det har gått med mitt glasspinne golv. Igår var jag på 
pysselträff hos min fina vän Elin, och nu är äntligen golv lagt i hela övervåningen av huset!
Bara att måla och lacka kvar. Nedervåningen är dock redan klar och jag tänkte visa hur
jag gått tillväga för att lägga trägolv i mitt Lundby hus.

Glasspinnarna har jag köpt på ÖoB, tror jag betalade 14:90/100 pinnar. Till hela huset
har jag använt nästan 4 förpackningar, det går betydligt mer än man tror!

Jag började med att klippa bort de rundade ändarna. Du behöver en bra sax eller
tång till detta. Använder du sax, ta för giver att du inte kommer att kunna använda den
till mycket annat efteråt :) Min funkar numera på trä och papper men är värdelös i tyg
och klarar inte av att klippa av en sytråd... Men till trä är den toppen!


Klipp sedan några av pinnarna i varierande längder för ett snyggare och mer naturligt trägolv.

På vissa ställen i huset klistrade jag fast ett cardstock i samma storlek som rummet
för att enkelt kunna ta bort eller ändra på golvet om något skulle gå fel.


På övervåningen gick jag lite ifrån denna princip, då jag fått in tekniken.
Sedan är det bara att börja limma. Jag använde Karlssons klister.


 Det är inte lätt att bestämma tapeter men ett smart knep är att använda sig av sina scrappapper för att
bestämma färg/mönster. När du vet vilka färger och vilken stil du är ute efter kan du börja leta tapet,
papper, eller skriva ut egna mönster. Mer om mina tapetval kommer senare!


För att mer naturtroget golv spikade jag små hål i brädorna för att simulera spikhål. 


 Dags att måla! 3 lager färg med vanlig vit snickerifärg + torktid. När detta var torrt lackade jag 
hela golvet med vattenbaserat lack för ett mer hållbart och glansigt resultat.


 Tada! Vad tycks om min nya röda soffa? Kan berätta att den inte är röd längre.. :)
Bilder på förvandlingen kommer senare!

Är det någon mer än mig som håller på att renovera Lundby hus eller dockskåp?

6 kommentarer:

  1. Kanonkul att se dina idéer växa fram. KOmmer följa din renovering!

    SvaraRadera
  2. Jag har ett dockhus till ett syskonbarn på G. Är inte igång än, men huset står i förrådet iallafall. Tack för inspirationen! Ska bli kul att följa.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Blir ju definitivt sugen på att plocka ner mitt! Men jag nöjer mig med att följa din renovering. Glovet blev jätte fint! Smart av dig att plocka isär hust också, det hade inte jag tänkt på att göra.

    SvaraRadera
  4. Jag håller på att renovera ett Lundby Småland och har gjort ett likadant golv som ditt i sovrummet.

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt snyggt! Varför kom inte jag på det med mitt dockhus ;-P
    Har du lagt upp album på styleroom?

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb! Men så blev det ju riktigt snyggt med. Kul att följa din renovering. Själv gör jag mest små grejer men har även några hus som ska renoveras och gör tittskåp då och då, men jag har inte hittat rytmen hobby/barn ännu och min snart 9 månaders tjej tar den mesta av min tid och självklart rusten av vår egen nya lägenhet just nu med =)

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...