2009-07-04

♥ Gör din egen färskost ♥


Igår testade jag något som jag länge
varit sugen på att testa, egen färskost!

Jag gjorde en variant med vitlök
och en med gräslök, himla gott!

Bild lånad från recept.nu

Vill du testa själv så
kommer receptet här:

1 liter filmjölk
1 paket gräddfil 3 dl
3-4krm salt
Kaffefilter
Valfri smaksättning
ex vitlök, gräslök, peppar etc..

Häll filen och gräddfilen i en panna.
Värm upp till 45-50 grader, rör
under tiden så att värmen sprider
sig jämnt, håll koll på värmen!
Jag har ingen termometer så jag körde
på känn, lite varmare än fingervarmt.

Dra av pannan från plattan och
häll upp plandningen i dubbla kaffefiler.
Egentligen ska kan låta den stå i
en kaffe tratt, men någon sådan har
jag inte så jag använde ett durkslag
som jag fyllde med 5 stycken
dubbla kaffefilter.

Durk slaget ställde jag över pannan
och in i kylen. Osten rinner nu av
och blir tjock. Detta tar ca 4-5 timmar.
Blanda ostmassan med 3 - 4 krm salt.

Smaksätt med valfri krydda,
du kan dela den på hälften eller 3 delar
och göra flera olika ostar.

Forma till små ostar på ett fat och
garnera gärna toppen.
Låt stå i kylen ett tag för att stelna
till och så att smakerna sprider sig.
Servera med kex eller ett gott bröd.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...