2012-02-27

Pannkaks cupcakes - förrätt, huvudrätt eller efterrätt

Nu när jag gått och blivit 2 barns mamma är det inte alltid det
lättaste att laga lunch/middag när jag är ensam med pojkarna.
Idag stod valet mellan pannkakor eller plättar.

Plättar tar ju så lång tid att steka och med en mini kille som
var sällskapssjuk och en matlagningssugen 3-åring kändes
det tråkigt att göra en vanlig ugnspannkaka.

Då fick jag snille blixten att göra pannkaks cupcakes!
Helt enkelt göra en vanlig pannkakssmet, smörja en
muffinsplåt och sedan fylla ungefär 2/3 med smeten.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Jag gjorde även en mindre variant som jag satte i pappers
formar, men jag rekomendrar inte detta då pannkakorna
fastnade i formarna. Nästa gång blir det att smörja
muffins plåten istället.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Barnen kan sedan hjälpa till att spritsa grädde och 
sätta på sylt, bär eller färsk frukt.

Image and video hosting by TinyPic

Jag leker även med tanken att toppa smeten med lite
knaperstekt bacon innan man gräddar dem, eller varför
inte klicka i lite kryddig köttfärs eller något annat lite
matigare i dessa. Sedan kan man spritsa en frosting
gjord på färskost och örter på toppen och servera
dem som matiga cupcakes till förrätt!

Mums, jag måste testa detta och återkommer med
resultat + eventuellt recept!



6 kommentarer:

  1. åh det lät spännande dina idéer! Kanske en kesellaröra istället för grädde också skulle göra dem lite nyttigare.. jag gillar tanken på en förrätt på detta sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad smart! Jag satt och tänkte på sätt att göra denna nyttigare men fastnade liksom på grädde, men det kommer jag absolut att testa! Tack för tipset! ♥

      Radera
  2. Vilken himla rolig idé med muffinsplåten. Måste testa :)

    SvaraRadera
  3. Åh, detta kommer garanterat bli en succé hos för mina barn! Morgondagens kvällsmat tror jag:)

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...