2011-07-15

Bullar med mammas goda fyllning

God Kväll!
Idag har jag och mini, som nu är mycket bättre igen,
konstig förkylning det där, bakat bullar!
Mums!

Det är värt att offra ett par timmar åt att baka dessa läckerheter,
för det finns verkligen ingenting som går upp emot doften
och smaken av nybakade bullar med ett glas iskall mjölk!

För att ni ska förstå vad jag menar så tänkte jag ge er mitt
hemliga recept som en liten "snart semester" present :)

Smör röran har jag fått recept på av min mamma som
är utbildad bagare/konditor. Slår aldrig fel!

Det bästa är att man med samma röra kan göra både
vanilj och kanel bullar.

Image and video hosting by TinyPic

Degen:
125 g äkta normalsaltat smör
5 dl mellanmjölk
50g jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1,5 tsk kardemumma
1 dl socker
12-13dl vetamjöl

Fyllning:
250g äkta normalsaltat smör
250g florsocker
3 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull, blanda i mjölken
och låt det bli fingervarmt

2. Häll i en bunke, smula ned jästen och blanda

3. Blanda ned socker, salt, mjöl och kardemumma.
Arbeta samman till en smidig deg, gärna lite lös.

4. Låt jäsa under bakduk i ungefär en halvtimme

5. Dela i 4 delar och baka ut. Stryk ut smörblandningen
på den ut kavlade degen och strö över kanel om du
önskar.

6. Låt jäsa 30-45min

7. Bklanda ett ägg med lite mjölk och pensla
bullarna, strö över rikligt med strösocker.

8. Grädda i ugnen på 225-250 grader i 5-8min
(Sänk 25 grader i varmugn, då kan du även grädda
2 plåtar åt gången)

Voila!

Lycka till!

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, ser fantastiskt gott ut! Ha en underbar sommar.

    SvaraRadera
  2. Bakar bullar ca 1 gång om året. Dessa bullar! BÄSTA receptet. Tack snälla för att du delar det!

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...