2009-08-23

Waiting for a star to fall

Natten mellan den 12:e och 13:e satt jag ute
på balkongen insvept i ett täcke och spanade
mot en stjärnklar himmel. Det var ingen vanlig
kväll, det var nämligen meteorsvärmen
Perseiderna
som lyste upp natten.

Image and video hosting by TinyPic

Där jag bor (i Norrland) är det på sommaren ljust
dygnet runt men i slutet av juli börjar det skymma
igen. Tur nog är det mörkt på nätterna igen så
jag hade chansen att vara med om detta skådespel.
Det var något av det mäktigaste jag sett.
Att se stjärnfall på stjärnfall och att just jag fick
bevittna dessa gav mig känslan av att vara en
del av något större.

Innan jag var helt genomfrusen har jag
bevittnad minst 15 stjärnfall.

Universum har alltid fascinerat mig.
När jag var liten ville jag bli astronom :)
Glöm inte att skriva in datumen 10 - 14
augusti i kalendern till nästa år, och
gör en cirkel runt natten mellan den 12:e
till 13:e då meteorstormen har sitt kulmen.
Läs gärna mer i aftonbladets artikel



1 kommentar:

  1. Det är läckert att bara sitta och njuta av stjärnhimmlen. :-)
    Måste komma ihåg det till nästa år

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...