2009-08-07

Fyllt Picknick Bröd

För några dagar sen bjöd jag och sonen med min
mamma på picknick på stranden. Man kan ju inte
bjuda på picknick utan att baka något gott (eller?)
så efter att ha letat lite snabbt i kylen hittade jag
jäst och lite annat smått och gott. Resultatet
blev detta fyllda picknick bröd.

Du bakar det på mindre än en timme, snabbt
enkelt, mättande och riktigt riktigt gott!

Det bästa är att du själv väljer vad du vill
fylla brödet med, perfekt för småbarns
familjer som vill göra om resterna
till något glamoröst att lura barnen med ;)

Du behöver:
2 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
25g jäst (1/2 paket)
4-5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 250 grader
Häll fingervarmt vatten i en skål
Smula ner jästen. Tillsätt olja och salt.
Rör ihop med degvisparna till elvispen
eller träslev.

Tillsätt 4 dl vetemjöl, om det behövs
mer för att få en smidig deg tillsätt detta
eftersom. Fortsätta att arbeta till degen
släpper skålen. Den behöver inte vara helt
fast. pudra över lite mjöl och låt jäsa under
bakhandduk ca 15-20 min.
Har du bråttom kan du hoppa över detta
och baka ut degen direkt.

Smörj en plåt och baka ut degen över
hela plåten. Nu har du möjlighet att fylla
med det du önskar.

Jag använde riven ost,
lite överbliven falukorv i tärningar
en näve grovhackade soltorkade tomater,
1 färsk tomat utan inkråmet för att undvika
att brödet blev för blött, och champinjoner.
Över detta strödde jag lite oregano.

Rulla försiktigt ihop till en rulle från långsidan.
Pensla med vatten.
Lägg eventuellt på färska örter om du
råkar ha några hemma. Jag strödde
över att par kvistar färsk oregano.

Baka i mitten av ugnen på 250 grader
i ca 5-10 minuter. Håll koll!
Brödet ska ha en gyllenbrun skorpa
och vara gräddat under.

Låt svalna i några minuter,
skär i 3-5cm tjocka skivor,
packa in i aluminium folie
och ta med ut på picknick.
Kan även ätas kallt, och går
utmärkt att frysa in i skivor.

Prova dig fram, och lämna gärna
en kommentar om vad du satte i
ditt bröd :)

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra recept!!
    Jättefinblogg du har!! Inspirerar mej väldigt mycket!

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet. Får testa någon dag. :-)
    Jag är van att du producerar nya inlägg i en rasande fart, så det känns väldigt lugnt och stilla i dina bloggar just nu. Hoppas du har sköna dagar med familjen! :-)
    Nu ska jag baka tårta! (I september ska jag äta nyttigt. ;-) )
    Kram!!

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...