2010-11-27

Är jag vuxen nu?

I veckans halv åtta hos mig lagade dom palt,
inte bara 1 gång utan 2! Tapas palt, och palt fylld
med champinjoner och lök.

Jag gillar däremot min mammas palt bäst, precis
som alla andra norrlänningar. Jag har försökt mig
på att laga palt en gång tidigare, då med hjälp av
vår kokbok. Pyttsan! Lita inte på paltrecept skrivna
av andra än din mamma.

palt ska lagas på känn, lite av detta, lite mindre av det,
lite mer salt, lite mindre potatis..
Mamma vet alltid bäst, speciellt när det gäller palt,
det kan alla norrlänningar intyga.
Så idag när min mamma var på besök frågade jag efter
hennes recept på palt.

Det hemliga receptet skrev jag ned, Solveigs hemliga
paltrecept kan vi kalla det..

Sambon skalade potatis, och rullade köttbullar av fläskfärs,
jag mixade ihop smeten till fläskfärs bollarna, dvs mitten
av palten, och själva paltsmeten.

Sen kom hela vetenskapen att koka palt!
Den ska koka med lock, men inte koka över,
får absolut inte koka för mycket för då går den
sönder, samt inte koka för lite för då blir den inte klar.
Detta ska du reglera i i minst en timme beroende
på om eländet slutar koka eller ej.

Slutresultatet blir iaf mvg både av mig, sambon och mini.
Mums! Nästa gång kanske jag vågar mig på att bjuda
in resten av släkten precis som sig bör.
För när man kokar palt, ja då vallfärdar
norrlänningarna till grytan.

Image and video hosting by TinyPic

Äkta palt serveras med lingonsylt och äkta smör
samt riktigt kall mjölk.

Image and video hosting by TinyPic

5 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Jag är gift med en norrläning och har provat hans mammas palt, men det var inget för mig. Man kanske måste vara uppvuxen med det. Jag har försökt uppskatta surströmmingen också, men det går inte det heller. Det finns maträtter jag som skåning gillar som min man inte kan tänka sig äte heller. Det är bra för respekten för varandras kultur och traditioner blir så mycket större då. Så njut av er palt så äter jag lutfisk i stället! Kram.

    SvaraRadera
  2. www.beyondordinary.webblogg.se28 november 2010 kl. 20:03

    För att tycka om något måste man prova det vid 7-8 olika tillfällen, först då "lär" man sig tycka om något. Första glaset rödvin tycker man ju inte heller om, eller öl, eller ädelost, sill, senap mm, mm. Så det är nog bara o fortsätta försöken. :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar mammas palt, min moster gör tacopalt ibland, inte lika gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är född i Burträsk och uppvuxen med palt. Du vet väl vad paltkoma?? Ett känt begrepp. Varifrån är du?
    Dina paltar ser jättegoda ut. Det vattnas i munnen. Uppstekt palt är också gott.
    Vilken tid skall jag komma nästa gång du lagar palt???

    weva

    SvaraRadera
  5. Oh oh dumplings! My family and I make something similar for Christmas or special gatherings, but we call it pult. My grandma is Norwegian, and my grandpa is Sweedish! :) Glad to see it is not just something weird we eat! Haha, Looks like you did a good job making it! :) I haven't tried my hand at it yet... Someday though!

    SvaraRadera

Kommentarer gör mig lycklig ♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...